Slaapproblemen

Een slaapprobleem is een breed begrip. Wij noemen het een probleem als u zelf het slapen  kwalitatief onvoldoende vindt of als u beperkingen ervaart a.g.v. een afwijkend slaappatroon.

Bij een afwijkend slaappatroon kunt u denken aan:

  • Moeite met inslapen
  • Regelmatig wakker worden uit de slaap
  • Moeite om ’s nachts weer in te slapen na het wakker worden
  • Vroeg wakker worden en dan niet meer kunnen slapen
  • Niet voldoende uitgerust zijn na de slaap
  • Overmatige slaperigheid en moeheid overdag

 

Wat houdt slaapoefentherapie in?

Slaapproblemen ontstaan vaak a.g.v. verschillende factoren waar we zelf veel invloed op uitoefenen zonder dat we ons daar bewust van zijn. De slaapoefentherapeut leert jou welke factoren van belang zijn en hoe jij ze kunt beïnvloeden.

 

Bioritme:

Omdat stresshormonen, licht, lichamelijke inspanning en psychische belasting van grote invloed zijn op de slaap heeft de invulling van je dag een grote weerslag op je slaap. Regelmatig kunnen we zeggen dat de nacht de spiegel is van de dag. Het doorlopen van je dagindeling met zijn belastingen en rust en de consequenties hiervan is zeer verhelderend en lijdt tot een optimaal ritme voor een goede nachtrust.

 

Slaap educatie:

Wanneer je inzicht hebt in de werking van het slaapmechanisme, begrijp je beter hoe bepaalde gewoontes zijn invloed uitoefenen op je slaap. Ook met het veranderen van simpele externe factoren ( inrichting slaapkamer, geluid, licht, rituelen) kun jij zelf je slaap bevorderen.

 

Relaxtraining:

Blijf ik wakker door mijn gedachten of ga ik denken omdat ik wakker ben? Intensieve gedachten belemmeren het in slaap vallen. Ervaar hoe je met behulp van lichamelijke ontspanningsvaardigheden, adem- en focusoefeningen de voorwaarde kunt scheppen om in slaap te vallen.

 

Cognitieve therapie:

Disfunctionele gedachten t.a.v. de slaap belemmeren de nachtrust. Vanuit meer kennis m.b.t. slaap herken je de functionaliteit van jouw gedachten. Op deze wijze zal je jouw gedachten beter kunnen inzetten tot het bereiken van een goede nachtrust.

 

Omgaan met pijn en ongemakken:

Pijn, een gevoel van oncomfortabel liggen en vaak moeten plassen zijn factoren die de slaap storen. Door het toepassen van ontspannings-,focus-, en ademhalingsoefeningen, optimalisatie van slaaphouding en gerichte conditiebevordering kun je deze klachten verminderen.

Onze praktijk is aangesloten bij het netwerk slaapoefentherapie