Een scoliose is een driedimensionale zijdelingse verkromming van de wervelkolom. Wanneer er sprake is van één duidelijke zijdelingse kromming spreekt je van een C-vormige scoliose. Wanneer er 2 duidelijke krommingen zichtbaar zijn spreekt men van een S-vormige scoliose.  Omdat een scoliose driedimensionaal is zie je naast een zijdelingse kromming vrijwel altijd in meer of mindere mate een draai in de wervelkolom. De wervelkolom draait  om haar as (torsie-scoliose), daardoor ontstaat op borsthoogte aan de rugkant een bolling, oftewel een bochel (gibbus).

Niet structurele en structurele scoliose.
De scoliose kan ingedeeld worden in niet-structureel en structureel.

Niet – structureel, noemt men ook wel functioneel.  Deze scoliose neemt goed af wanneer de onderliggende oorzaak wordt weggenomen. Een niet structurele scoliose zie je vaak a.g.v. houdingsgewoonte of door een onbewuste houdingsverandering bij rugklachten. Ook een scoliose a.g.v. beenlengteverschil is niet structureel.

De structurele Scoliose.
De structurele scoliose komt voort vanuit een vaste standsverandering van de wervelkolom en is niet te corrigeren. De structurele scoliose is in te delen in vier soorten: idiopathisch (oorzaak onbekend), degeneratief (door veroudering, ook osteoporose kan van invloed zijn), congenitaal (door aangeboren wervelafwijkingen) en neuromusculair (door spier/zenuwaandoening).

Idiopathische scoliose
Bij idiopatische scoliose is de oorzaak onbekend. In 80% van alle gevallen wordt er geen oorzaak voor de scoliose gevonden. In bepaalde families komen scoliose-afwijkingen meer voor dan bij andere. Bij meisjes is de kans hierop groter dan bij jongens en de leeftijd waarop de scoliose ontstaat is gemiddeld 12 jaar.
Echter, het jaar voor de eerste menstruatie maken meisjes een groeispurt door en bij deze groei ontstaan de eerste standsafwijkingen. In sommige gevallen kan dit zich al op 9 jarige leeftijd uiten.  Om de groei van scoliose te verminderen is vroege opsporing van belang.

Hoe herken ik een scoliose?
Kenmerken die je zou kunnen waarnemen bij een scoliose zijn:

  • Verschil in schouderhoogte
  • Asymmetrie in de taille
  • Uitsteken van de binnenrand van het schouderblad
  • Ribben die aan één zijde meer naar voren komen
  • Uitsteken van een heup rand
  • Een sterk vlakke boven rug

Wat kan ik doen als ik een scoliose vermoed?

  • Neem contact op met huisarts. Deze zal bepalen of onderzoek door orthopeed noodzakelijk is.
  • Vervolgens kan oefentherapie worden ingezet.

Met welke klachten ga ik naar de oefentherapie?

  • Een insufficiënte houdingsgewoonte, waardoor de scoliose versterkt
  • Verminderde beweeglijkheid van de wervelkolom, heupen en schouders
  • Verminderd evenwicht (balans)
  • Verminderd houdings- en bewegingsgevoel
  • Rug/hoofdpijn/ nek- en schouderpijn
  • Gestoorde ademhaling

Behandeling bij Houding & Bewegen

Het belang van oefentherapie bij een scoliose is groot. Je draagt hiermee bij aan het voorkomen van verergering van de scoliose. Zoals hierboven eigenlijk al wordt vermeld voorkom je dat gewrichten verstijven. Door de a-symmetrie in je lichaam worden naast de wervelkolom ook de schouder- en heupgewrichten uit hun “normale” stand gehaald. Tevens draag je met de oefentherapie bij aan het behoudt van je balans, een goede ademhaling,  lichaamsgevoel en sturing, maar vooral voorkom je pijnklachten a.g.v. eenzijdige lichamelijke belasting.
Er is met name goed invloed uit te oefenen op de niet- structurele scoliose die het gevolg is van gewoonten of onbewuste houdingsverandering a.g.v. pijn (vaak bij pijn in de rug). Maar ook bij een structurele scoliose is het zinvol om met oefentherapie de bovenstaande doelen na te streven. 

Enerzijds verander je de belasting van de rug in het dagelijkse leven.
Door overdag de rug meer te strekken stimuleer je de symmetrie in het lichaam en voorkom je eenzijdige overbelasting. Bij Houding en Bewegen leren we je hoe jij dit het beste kunt doen tijdens jouw dagelijkse activiteiten. We laten je zien via spiegel, foto en/of film wat jouw mogelijkheden zijn, we laten je ervaren en uitproberen hoe een optimale houding er voor jou uit ziet. Een optimale houding als je achter de computer zit, op de bank zit met telefoon, tablet of voor de televisie. Hoe zit je eigenlijk op de fiets of in de klas als je leest of schrijft? En natuurlijk gaan we na hoe je staat met of zonder tas en hoe je rug functioneert tijdens het lopen. 

Anderzijds maak je het lichaam sterk om klachten en verergering te voorkomen.
Door je houding te optimaliseren zoals hierboven vermeld draag je sterk bij aan het voorkomen van erger.  Afhankelijk van de mate van jouw scoliose kan het zinvol zijn om het lichaam extra te ondersteunen vanuit oefeningen. O.a. middels eenvoudige kleine oefeningen die je regelmatig op de dag kunt doen om de beweeglijkheid en conditie van de wervelkolom te stimuleren. Maar ook door 3x per week het uithoudingsvermogen van de houdingspieren te trainen. Wanneer er meer souplesse ontstaat, je ademhaling en balans verbetert en jij je rug makkelijker gestrekt kunt houden zal je ervaren dat je lichaam je minder energie kost en dat je je prettiger voelt.

Oefentherapie bij Houding & Bewegen, met of zonder verwijzing, wordt tot 18 jaar vergoed vanuit de basisverzekering. Vanaf 18 jaar vind er vergoeding plaats vanuit de aanvullende verzekering. Zie meer informatie hierover bij tarieven en vergoedingen.