Diversiteit bij Klachten aan Arm Nek of Schouder
Pijn aan de voorzijde van de schouder,  in de schouder zelf of op de schouder-bovenarm, pijn doortrekkend vanuit de schouder naar de onderarm, pijn op de nek- schouderlijn soms gepaard gaande met hoofdpijn of pijn op het schouderblad en/of tintelingen, een dof gevoel in de handen of vingers.
Je kunt pi
jn ervaren tijdens het bewegen of alleen bij kracht zetten vanuit de arm. Misschien heb je wel pijn in rust en weet je niet hoe je je arm moet houden terwijl je zit of tijdens het liggen in bed. Je kunt ook een beperking ervaren bij het heffen van je arm boven schouderhoogte of naar achteren.

Kortom zoals je hierboven hebt kunnen lezen kan de nek-, schouderklacht zich op verschillende wijze manifesteren. Logisch aangezien de nek, schoudergordel ook een complex systeem is van samenwerkende structuren. De pijn kan voortkomen vanuit de nek, maar het probleem kan ook zuiver liggen in het schoudergewricht zelf of in de spieren van de schoudergordel.

Soms is het probleem duidelijk aan te geven. Er is sprake van bijvoorbeeld een: SubAcromiaal Pijn Syndroom (SAPS), bicepspees tendinose, bursitis,  frozen shoulder, artrose, cervicale hernia, TOS etc. Maar vaak is de klacht niet duidelijk, het wordt dan a-specifiek genoemd, maar kan net zoveel hinder en pijn geven als een specifieke klacht.

Behandeling bij Houding & Bewegen.

Wat kun je doen om de pijn of de hinder te laten afnemen en erger te voorkomen?

Enerzijds verander je de belasting
Een efficiënte houding van de rug en de nek en een goede coördinatie van de armbewegingen en schoudergordel t.o.v. het schoudergewricht dragen bij aan een optimale belasting van de spieren, pezen en nek-, schoudergewrichten. 

Zomaar een voorbeeld:
Ga in elkaar gezakt zitten met een ronde boven rug.
Hef nu je arm zover je kunt en ervaar de druk in je schoudergewricht in de eindstand.
Je merkt je arm kan niet verder.
Strek vervolgens de borst omhoog en recht je boven rug.
Je ervaart dat je je arm verder kunt bewegen.

Wanneer je een gestrekte rug hebt tijdens het heffen van je arm creëer je meer ruimte in het schoudergewricht. De structuren (pezen en slijmbeurs) in het schoudergewricht raken minder snel ingeklemd waardoor de kans op irritatie sterk afneemt.
Zo zijn er tal van mogelijkheden om overbelasting van de arm, nek en schoudergordel te voorkomen en structuren die reeds geïrriteerd zijn tot rust te laten komen.

Houding & Bewegen helpt jou bij het vinden van de meest optimale coördinatie tijdens jouw dagelijkse activiteiten. Ook kunnen we je adviseren over hoe jij efficiënt  kan omgaan met je omgeving en meubilair.  We geven antwoorden op bijvoorbeeld vragen als: Wat is voor mij een optimale slaaphouding, hoe kan ik het best achter de computer, tv,  in de auto of op de fiets zitten?  Hoe stel ik mijn werkomgeving ergonomisch in, wat is de beste stand van autostoel of staat mijn fiets stuur wel op goede hoogte?  Wat is een prettige leeshouding en waar kan ik opletten tijdens het klussen, sporten of het werk?

Anderzijds verhoog je de belastbaarheid
Een goede conditie: de doorbloeding, uithoudingsvermogen, kracht maar vooral de coördinatie van de spieren, pezen en gewrichten draagt bij aan het verminderen van het risico op klachten en het verhogen van het herstel van geïrriteerde/overbelaste structuren.

Houding & Bewegen leert je specifieke oefeningen gerelateerd aan de functie in het dagelijkse leven. We begeleiden je met een trainingsprogramma welke je thuis of op de sportschool kunt uitvoeren.  Daarbij zal een efficiënt houdings- en bewegingspatroon in het dagelijkse leven jou helpen de juiste structuren in conditie te houden. Als voorbeeld: wanneer jij je boodschappen kunt tillen met een functioneel gestabiliseerde schoudergordel verdeel je je krachten beter over armen, rug en schouders en onderhoudt je vanzelf de juiste conditie.

Verander de belasting, verhoog je belastbaarheid of kies één van beide!
Een bewuste omgang in het dagelijkse leven met de schouder en het trainen van een goed uithoudingsvermogen en coördinatie van de schoudermusculatuur draagt natuurlijk optimaal bij aan het afnemen van je klacht, echter gaat jouw voorkeur uit naar één van deze twee factoren dan zullen we juist daar de behandeling op richten. Je zult ervaren dat één verandering al een groot verschil maakt. We maken de behandeling praktisch voor jou.

Oefentherapie bij Houding & bewegen, met of zonder verwijzing, wordt vergoed vanuit de aanvullende verzekering. Zie meer informatie hierover bij tarieven en vergoedingen.