Een veranderde hormoonhuishouding, een verandert lichaamsgewicht met een ander zwaartepunt, verandering in je manier van bewegen en in je houding. Het zijn de factoren die er aan bijdragen dat er tijdens de zwangerschap klachten kunnen ontstaan in en rondom het bekken.

De bevalling, na de bevalling wanneer de hormoonhuishouding nog niet ‘genormaliseerd’ is, maar ook een andere belasting van het lichaam door de nieuwe gezinssituatie draagt er aan bij dat er ook na de zwangerschap klachten kunnen zijn in en rondom het bekken.

Kenmerken  van bekkenklachten
De klachten en/of pijn m.b.t. bekken kan zich bevinden in:
het gebied van de lage rug, het stuitje, de liezen, het schaambeen, de bekkenbodem, aan de zijkant (heupen) of achterkant van de bovenbenen en soms is er pijn in de hoge rug. Ook kan men ervaren dat het bekken blokkeert. Het is alsof je even niet kunt bewegen, vaak is dit bij het lopen of bij het in beweging komen. 

De klacht of pijn kan optreden: 

  • nadat je (te) lang in dezelfde houding hebt gezeten, gestaan of gelegen
  • na (te) zware lichamelijke inspanning.
  • bij specifieke bewegingen zoals omdraaien in bed, lopen, traplopen, uit de auto stappen of opstaan uit een stoel.

Behandeling bij Houding & Bewegen.

Om bekkenpijn tijdens en na de zwangerschap te verminderen is het belangrijk dat je actief blijft. Efficiënt bewegen en een goede houding tijdens de rust zijn hierbij van belang.

Enerzijds verander je de belasting
Door een efficiënte houding toe te passen tijdens het liggen, zitten, opstaan, lopen, traplopen, omdraaien in bed, bukken en tillen etc. draag je er zelf aan bij dat de gewrichten, banden en spieren van het bekken niet overbelast worden en tot rust komen. Een goede verdeling van activiteit en de juiste rust zijn van belang. Het accent van de behandeling bij Houding & Bewegen ligt op jouw dagelijkse activiteiten.  Middels kleine veranderingen in je houding en manier van bewegen kun je grote invloed uitoefenen op het verbeteren van de conditie in het bekken.

Anderzijds verhoog je de belastbaarheid
Het veranderen van de belasting van je lichaam door het toepassen van een efficiënte houding en manier van bewegen zal direct bijdrage aan een verhoging van je belastbaarheid. Bewegen gaat namelijk makkelijker en neemt daardoor ongemerkt in jouw dagelijkse leven toe. Je conditie verbetert zich direct, je hebt de vicieuze cirkel gekeerd.

M.b.v. oefeningen kun je de gewrichten van het bekken extra ondersteunen en de spieren die zorgdragen voor het goed functioneren van het bekken verbeteren in conditie.

Van belang tijdens en na de zwangerschap is een goede conditie van de bekkenbodem, diepe buik- en rugspier. Ook voldoende uithoudingsvermogen van de boven rug- en beenspieren draagt bij aan een betere belasting van het bekken en de lage rug .

We beoordelen  samen met jou wat de beste behandeling is. Meer efficiënt bewegen in het dagelijkse leven en/of training van de conditie van de spieren die het bekken ondersteunen.

Ons doel is dat de klacht van het bekken jouw plezier in de zwangerschap niet zal beperken, je vol vertrouwen de bevalling tegemoet kunt zien en dat je na de bevalling weer goed mee kunt draaien in het gezin.

Oefentherapie bij Houding & Bewegen, met of zonder verwijzing, wordt vergoed vanuit de aanvullende verzekering. Zie meer informatie hierover bij tarieven en vergoedingen.