Bekkenbodem

De bekkenbodem, een bijzondere spiergroep, die op vele manieren bijdraagt aan een prettige levenssituatie.

  • Je kunt genieten van het eten en de drankjes, omdat de bekkenbodem dit straks op “jouw commando” vanzelfsprekend het lichaam laat verlaten.
  • Je ervaart het genot van een seksueel actief leven.
  • Je beseft hoe jouw bekkenbodem zich aanpast bij een bevalling en op deze manier bijdraagt aan het te wereld brengen van jullie kind. Hoe bijzonder is het dat de bodem zich vervolgens weer “vanzelf” hersteld
  • Je kunt sporten, werken of je hobby uitoefenen zonder daarbij klachten te ervaren van de rug of het bekken. Want de rug en het bekken kunnen alleen functioneren met ondersteuning van de bekkenbodem.

Wanneer je bekkenbodem onvoldoende functioneert en je daardoor problemen ervaart in één van deze bovenstaande essentiële activiteiten van het leven is het fijn om te ervaren hoe je zelf kan bijdrage aan vermindering van je klacht.

Behandeling bij Houding en Bewegen

Houding en Bewegen voorziet je van begeleiding en training bij de volgende bekkenbodemklachten:

  • incontinentieklachten
  • urineretentie, of obstipatie klachten
  • lichte orgaanverzakking
  • vaginale pijn of pijn in het perineum of scrotum
  • rug- en of bekkenklachten

Verander de belasting van de bekkenbodem
Als mens hangen we sterk aan gewoonten. Zo hebben we ook vaak onbewust gewoonten en reflexen aangeleerd waarmee we de conditie van de bekkenbodem beïnvloeden. Wanneer de bekkenbodem neigt naar een te lage spanning of juist naar overactiviteit en wanneer men klachten ondervindt is het belangrijk bewust te worden van deze gewoonten en deze te doorbreken.

Gewoonten en reflexen m.b.t. de bekkenbodem zien we bijvoorbeeld terug in:

  • Houding
    Zit je veel met je benen gekruist, als je staat duw je dan je buik vooruit of houd je continu je buik in, sta je met je knieën overstrekt, knijp je ongemerkt met je billen. Het zijn allemaal houdingsgewoonten waarmee je de conditie van de bekkenbodem verstoort.

Ademhaling
De ademhaling vastzetten tijdens het uitoefenen van kracht of een vrij continue hoge of oppervlakkige ademhaling dragen bij aan een verminderde conditie van de bekkenbodem. Door de nauwe samenwerking van het middenrif met de bekkenbodem is de kans op bekkenbodemklachten groot als er ook klachten zijn m.b.t. de ademhaling. Hierbij kun je denken aan longziekten zoals COPD, maar ook bij stress-gerelateerde klachten waarbij de ademhaling verstoord kan zijn en bij hyperventilatie.

  • Stress.
    Stress kan leiden tot een verminderd functioneren van de bekkenbodem. Door de verhoging van de algehele spierspanning van het lichaam wordt de spanning in bekkenbodem verhoogd, maar ook door de neiging om ongemerkt de bekkenbodem vaak aan te spannen. Tevens is de ademhaling bij stress vaak wat verstoord waardoor ook op deze wijze er een bijdrage ontstaat aan de afname van de conditie van de bekkenbodem.
  • Toiletgedrag
    Wanneer je het toiletbezoek beschouwd als een noodzakelijk kwaad, kan het zijn dat je weinig luistert naar de signalen van aandrang, vluchtig het toilet bezoekt, hard mee perst op het toilet of liever niet op toilet zit omdat dit hygiënisch niet prettig voelt. Vaak ben je er niet bewust van dat je bekkenbodem een klus klaart, je bent gewoonweg ver verzonken in de gedachten van het dagelijkse leven. Soms zit je heel gespannen op het toilet uit angst voor pijn of onvermogen m.b.t. de stoelgang of misschien wel uit angst voor de mogelijke geluiden die je voortbrengt. Je kunt ook te vaak op het toilet zitten.”Tja, veelzijdig eigenlijk zo’n toiletbezoek.”  Een adequaat toilet bezoek is van grote betekenis bij het voorkomen en verminderen van bekkenbodemklachten.
  • Voeding- en drinkgewoonten.
    Eten we voldoende vezels, maar is er ook sprake van voldoende vochtinname en met welk ritme dragen wij zorg voor de voeding- en vochtinname. Een optimale spijsvertering is van sterk belang voor het behouden van een goede conditie van de bekkenbodem.
  • De seksuele activiteit.
    Is er seksuele activiteit? Is er een actieve deelname van de bekkenbodem en kan deze ook goed ontspannen.

Houding & Bewegen maakt je bewust van jouw gewoonten m.b.t. de bekkenbodem en begeleidt je bij het vinden en het aanleren van nieuwe effectieve gewoonten.

Verhoog de belastbaarheid/ verbeter de conditie van de bekkenbodem
Een goed functionerende bekkenbodem kan kort en krachtig spannen, maar ook gedurende enige tijd spanning vasthouden, kan goed ontspannen en werkt nauw samen met de ademhaling. Hier kun je jezelf in trainen.
Afhankelijk van de conditie van jouw bekkenbodem bieden we je oefeningen aan omtrent het verbeteren van één of meerdere van bovenstaande voorwaarden voor een optimale belastbaarheid/conditie van de bekkenbodem. Veel oefeningen kunnen hierbij geïntegreerd worden in jouw dagelijkse leven.

Als oefentherapeut werken wij NIET inwendig en wordt er getraind met kleding aan.

De bekkenbodem is een bijzondere spiergroep met een veelzijdigheid in functioneren. Zoals wij elke klacht met respect en volle privacy behandelen kun je van ons m.b.t. de bekkenbodem een grote gedegenheid hierin verwachten.

Oefentherapie bij Houding en bewegen, met of zonder verwijzing, wordt vergoed vanuit de aanvullende verzekering. Zie meer informatie hierover bij tarieven en vergoedingen.